Dags att köpa nya löparskor?

Och så var det den här frågan om skor. Minimalistisk sko eller traditionell sko? Ett omdiskuterat ämne med flertalet studier som visat på både det ena och det andra. Vad ska jag lita på och hur vet jag vilken sko som är bäst för just mig? Finns det skor som kan ge möjlighet till bättre teknik och finns det skor som kan effektivisera löpsteget?

Det skulle vara fel av mig att säga att det finns en optimal sko för oss alla. Men jag vill påstå att det finns en ”grundsko” som är till fördel för oss alla att använda. I alla fall om målsättningen är att springa eller gå med en sko som följer vår anatomi samt som stödjer vårt naturliga rörelsemönster. Sedan finns det såklart undantag. Vi alla är olika och har formats av hur vi belastat våra kroppar dag in och dag ut. Beroende på våra fysiska förutsättningar såsom, flexibilitet, stabilitet, balans, koordination och styrka så kan valet av sko skilja sig. Exempelvis kan stötdämpningen i skon vara mer eller mindre viktig beroende på nuvarande fysisk status för att vi ska hålla oss borta från skador.

Oavsett status skulle jag med fördel rekommendera följande:

  • Zero drop

Många skor har en lutning där dämpningen är högre vid hälen och lägre vid tårna. Med denna skouppbyggnad kommer skon bjuda in till att fotens sätts i framför kroppen, med hälen först. När detta sker kommer belastningen på kroppens leder att öka och kan då vara en bidragande orsak till uppkomst av bland annat rygg-, höft- och knäsmärta vid löpning. Genom att ha en sko med zero drop, alltså en jämn dämpning längs med hela skon kommer det vara tekniskt lättare att föra in foten under kroppen och därmed minska den komprimerande kraften på kroppen. När fotens sätts i framför kroppen blir steget bromsande och du behöver därmed skapa ny kraft för varje steg. Genom att sätta i foten under kroppen kan du utnyttja den kraft du byggt upp och spar därmed energi.

 

  • Bred tåbox

Med en bred tåbox kan dina tår få vara precis som dem är. Med en bred tåbox menas också att skon går i rakt riktning vid stortå och inte smalnar av, det räcker alltså inte att den är bred över just tårnas grundleder. Fördelarna med bred tåbox är att du får möjlighet att spreta på tårna och ha god kontaktyta med samtliga tår mot marken. En smal tåbox kommer öka trycket på grundlederna i tårna och kan därav vara en bakomliggande orsak till bland annat ’mortons syndrom’ som är en tillklämning av nerver i mellanfotsbenen.

Om du kikar ned på dina fötter kan du se att stortån har en anatomi som gör att den pekar rakt fram (om du inte har hallux valgus där stortåns anatomi formats om och vinklats inåt mot resterande tår). Lyfter du upp foten från marken och sätter i den igen så kan du se att när den belastas så breddar foten ut sig. Har du en smal sko som också formas som en spets vid tårna kommer detta att öka trycket på tårnas grundleder när du sätter i foten i marken och stortån kommer att vinklas mot de andra tårna. Stortån har en viktig funktion för vår balans och hjälper oss att skicka signaler till att bland annat sätesmuskeln ska aktiveras, vilket är en mycket viktig muskel för löpare.

 

Genom att välja en sko med dessa två funktioner kommer du snabbt känna en skillnad. Gå gärna till en skobutik och be dem filma från sidan med en sko med lutning i jämförelse med en sko utan lutning och se om du kan se en skillnad på vart foten sätts i. Sträva efter att göra dig lång och sätta i foten så nära kroppen du kan vid båda filmningarna. Den sista delen jag vill ta upp är dämpning…

 

  • Dämpning:

När vi kommer till skons dämpning så är det denna funktion som skiljer sig från var och en av oss. För att veta vilken dämpning som behövs kan det vara värdefullt att filma löpsteget samt göra en screening av din rörlighet, stabilitet och styrka (jag erbjuder en sådan tjänst, löpanalys). Här räcker det inte bara att filma fotens isättning utan titta på hur knän, höfter, rygg och skuldra arbetar under steget. Klarar du att hålla dig i lodlinje när du springer och har aktivitet i det Spirala muskelkedjorna kan du med fördel använda en så låg dämpning som möjligt, jag skulle i detta fall rekommendera dig att börja vänja in en sko utan någon dämpning alls exempelvis när du går till vardags för att successivt börja använda den i din löpning. Finns det däremot stelheter i det vertikala muskelsystemet som försvårar aktivitet av de Spirala kedjesystemet kommer du inte att få en bra dämpning via kroppens muskler och behöver då det dämpningen och stödet från skorna, i alla fall tillsvidare! Men i takt med att du blir rörligare i det vertikala systemet och starkare i det spirala kommer du successivt kunna minska ditt stöd från skorna, då du får det naturligt via kroppen. Fördelarna med att ha en mindre dämpning från skorna är att du får bättre känsla i foten och kan lyfta foten snabbare från marken och därmed spara tid i löpningen.

 

Med detta sagt vill jag slutligen säga att min uppfattning är att skons betydelse får vår löpteknik är A & O. Jag upplever att det finns en vald sanning att ju mer dämpning i skon vi har ju mindre risk för skada. Jag håller inte med där! Visst, du får extra dämpning från skon men vi blir mindre finkänsliga i steget och försvårar ännu mer för våra egna stötdämpande funktioner i kroppen att utnyttjas. Jag säger inte att alla ska byta till en sko med lägre dämpning här och nu utan se över vilka förutsättningar man har och därefter ta ett beslut.

I och med att tekniken är på plats och du har god förmåga att utnyttja dina Spirala muskelkedjor behöver du inte vara rädd att minska dämpningen i dina skor. Det kommer istället att ge dig en skjuts i rätt riktning.

 

Lycka till med ditt skoköp!
 Jag springer just nu bara i Vivobarefoots skor. Dessa skor har zero drop med endast en tunn sula. Man får en bra finkänslighet i fötterna och får mycket information upp till kroppen vilket förbättrar förmågan att stabilisera via Spirla muskelkedjor. 

2 comments for “Dags att köpa nya löparskor?

  1. Henrik
    2016/02/13 at 18:27

    Springer du trail med dina Vivo? Jag upplever att sulan i mina Vivo är för tunn när jag springer trail och det gör ont om man trampar på en sten eller rot. Jag tycker mina Inov-8 funkar bättre då. Vad tycker du? Upplever du samma sak eller är det bara jag som är vek? 😉

    • admin
      2016/02/19 at 14:11

      Haha det låter som att du är lite vek 😉 . Nejdå, jag har än så länge endast sprungit på asfalt eller på kompakt grusväg. Då frungerar det riktigt bra. Anledningen till att jag inte sprungit trail ännu är att jag har haft svårt att bibehålla god teknik där. Men planen är att kunna börja springa trail snart och då har jag tänkt att prova med dessa skor. Jag behöver bli kvickare i lyftet bara. Jag får återkomma om jag ändrar uppfattning av just detta.

      Hoppas löpningen går bra 🙂
      /linda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *