3 tecken på överbelastningsskada

Överbelastningsskador är vanligt förekommande bland löpare. Nedan beskriver jag tre tecken på att du kan ha en överbelastningsskada. Känner du igen dig i samtliga tecken nedan är det en varningsklocka på att strukturen som ömmar/gör ont behöver återhämtning.

– Smygande uppkomst av smärta

Vanligt är att smärtan kommer smygandes. Det är inte ovanligt att smärtan minskar något efter uppvärmning och du blivit varm. I ett tidigt stadie finns smärtan endast under träning/ belastning och försvinner så fort du avbryter aktiviteten. Har processen gått längre kan smärtan även hålla i sig en stund efter passet. En stor varningsklocka är om smärtan inte lindras efter passet och du har bibehållen vilosmärta långt efter genomfört träningspass.

– Hög träningsdos under lång tid

Har du tränat hårt under en längre träningsperiod kan detta riskera att kroppen inte helt och hållet hinner att återhämta sig mellan passen. Sårbara strukturer riskerar att överbelastas och tas inte hänsyn till detta i träningen kan en skada uppkomma och leda till en inflammation.

– Pågående inflammation

Har du följande symtom; smärta, svullnad, rodnad samt funktionsnedsättning av den påverkade strukturen är det ett tecken på att du har en inflammation. Inflammation är en reaktion som kroppen startar när den utsätts för skada. Inflammationen är en viktig del i läkningsprocessen.
Känner du igen dig i följande tre tecken är det otroligt viktigt att lyssna på kroppens signaler för att det inte ska bli en långvarig problematik. Den ömmande strukturen behöver vila och återhämtning men det betyder inte att du ska vara helt i vila. Istället gäller det att jobba hårt med de faktorer som ligger till grund till att besvären uppstått. Detta kan därigenom skapa förutsättningar till läkning vilket i sin tur kan skynda på och effektivisera läkningsprocessen. 

Orsaken till smärtan kan skilja sig oerhört mycket från person till person. Det kan vara en teknisk detalj som behöver justeras eller att du behöver förbättra din styrka, stabilitet eller flexibilitet. Detta kan man få svar på genom att genomföra en löpanalys för att finna vilka faktorer som kan ligga till grund till just dina besvär.

Lyssna på kroppens symtom och våga backa! Det kommer vara värdefullt i slutändan. Även om det kanske inte känns så just då! 

  
   

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *