Yearly Archives: 2015

Julerbjudande Spring Camp

Har du julklappar kvar att köpa till din partner eller bästa kompisen? Varför inte ge bort löpträning i julklapp!?

Vad innehåller julklappen?
Julklapp 1 innehåller 12 löpträningspass, en i veckan under 12 v. Julklappen passar dig som gillar att träna i grupp samt är intresserad av att lära dig löpteknikens grunder. Med hjälp av denna teknik kommer du att kunna effektivisera ditt löpsteg samt springa mer löpekonomiskt. Har du en löprelaterad skada kommer du med hjälp av en optimal löpteknik kunna springa dig skadefri – Läs mer om Im a runner Spring Camp här.

Julklapp 2 passar dig som önskar individanpassat träningsupplägg mot ett specifikt mål. Din målsättnings preciseras och en löpanalys genomförs. I löpanalysen ingår en funktionell screening av din flexibilitet, stabilitet och styrka samt en filmanalys av ditt löpsteg. Denna ger information om din nuvarande status och utifrån eventuella fynd i screening och löpanalys görs en åtgärdsplan för hur du ska nå ditt mål. Åtgärdsplanen bakas därmed ihop med löpträningsprogrammet på 3 månader.

Julerbjudande:
Julklapp 1
– Im a runner Spring Camp 12v
960kr (80kr/pass) (ordpris 1200kr)

Julklapp 2
– Kick-Off inför Spring Camp med föreläsning & träningspass
– 12 pass Im a runner Spring Camp
– Löpanalys
– 3 månaders träningsupplägg

2000kr (ordpris 3094kr)

Maila info@imarunner.se om du vill ha mer information!

JT5A2879

Inspirerad till tusen

Wow. Vilken föreläsning. Jag fick idag chansen att lyssna på Annelie Pompes föreläsning på USIF. Jag var fast från början till slut. Vilken fantastisk kvinna! Vilken styrka, vilja och målmedvetenhet!

Föreläsningen innehöll så mycket. Så många bitar som är värda att tänka igenom, om och om igen!

Jag blev så glad och lycklig när jag fick höra hennes historia, hon visar verkligen på vilken betydelse vår inställning har till saker och ting. Samtidigt som jag var inspirerad till tusen efter föreläsningen så kände jag mig samtidigt så tom.

Vilket är mitt mål? Vad behöver jag för att nå dit? Vad är mitt första steg?

Efter föreläsningen satte jag mig i ett hörn på gymmet. Jag började läsa hennes bok undertiden som jag väntade på min pojkvän och min kompis som passade på och träna ett pass. Jag kom in på ett avsnitt om att vara modig, så jag tänkte börja med det, att vara modig.

Tack Annelie för en otroligt inspirerande kväll! 

 Ett superbra julklappstips! 

Efter regn och rusk

En löptur i solsken kändes extra lyxigt idag efter en helg med massor av regn och blåst!

Jag har sedan jag blev skadefri sprungit varannan dag och ökad med 5min per vecka. Denna vecka är jag uppe i 50 minuters löpning och dagens pass flöt på sådär härligt att man bara vill fortsätta ett tag till. Längtar tills det är dags för intervaller igen.  Hoppas jag blir redo lagom tills nästa år! 
  
  

En vit morgon

Imorse vaknade jag till ett vitt Uppsala. Så vackert att se det mörka gröna gräset nu lysas upp med vit vacker snö.

Jag sprang mitt morgonpass som vanligt, jag tog idag en tur bort mot daghammarsköldsväg för att se om det var mindre slask på vägarna där. Cykelvägen var fri från all snö och slask och det gick alldeles utmärkt att springa där. Så gillar du inte det slaskiga väglaget kan jag verkligen rekommendera denna väg för sig som bor i Uppsala.

På kvällen var det dags för Im a runner Autumn Camp och vi sprang då intervaller i Engelska parken. Det var halt på vissa delar av passet men vi utnyttjade underlaget till att springa så tekniskt rätt som möjligt. Med isigt underlag ”tvingas” vi springa mer löpekonomiskt genom att vi inte kan skjuta ifrån med hjälp av foten, då glider vi bara undan. Istället sträva efter att lyfta foten så snabbt som möjligt från marken utan att aktivt skjuta ifrån via foten. Vi körde långa intervaller vilket gjorde att farten blev lite lägre och därmed lättare att kunna påverka tekniken.

Testa och se vad du tycker!

1:a advent

I Uppsala firar vi traditionsenligt med fyrverkerier under första advent. Alla samlas framför Uppsala Slott och tittar ut över botaniska trädgården. Fantastiskt vackert!

Jag bjöd hem familjen för julpyssel och adventsfirande med god mat och adventsfika.

Jag har julpyntat för fullt hemma inför första advent och bröt den långa traditionen att ta in julgranen dagen före julafton som vi alltid gjorde hemma när vi var små. Nu ska jag testa att ta in granen på första advent för att njuta av den lite mer och att få igång julstämningen ordentligt! Får se om det finns några barr kvar på julafton ^^. Luktar fantastiskt gott med granen 😀

När tar ni in julgranen? 

IMG_1878.JPGIMG_1877.JPGIMG_1876.JPGIMG_1875.JPG

Hälsomässa

I lördags deltog jag och ett gäng i visningspass som min kollega höll i på Hälsomässan. Vi körde 7st pass totalt. Det var superkul och mycket tuffare än jag trodde. Så lätt att bara ösa på när man tränar med andra! Jag som inte kört traditionella gymövningar på över ett år hade inte så mycket att säga till om efter passen. Jag var mör i hela kroppen! Det var inte det lättaste att ta sig ur sängen imorse.

Efter en heldag på galan gick hela familjen på Oscarsteatern. Vi såg på Ladykiller – har du sett den? Supermysig slut på kvällen!


  
  

Skön start på veckan

På måndagar börjar jag jobba efter lunch och brukar därför kicka igång veckan i ett lugnt tempo. Jag tog igår lite sovmorgon och vaknade kl 0915… Lite senare än tänkt men snooze knappen kändes som ett bra val just då. Jag kom upp, tände lite ljus och åt frukost. Gröt med blåbär och banan! Ledsnar aldrig.

Det var otroligt vackert väder i Uppsala igår så det fanns inga tvivel på att jag skulle ut och springa. Det glittrade i marken när solen strålar nådde ned till det frostiga gräset. Så vackert! Längtar tills den första snön kommer. Nu när jag kikar ut genom fönstret regnar det dock, synd att det inte var lika kallt som igår. Då hade det helt klart blivit snö 😀

Jag sprang ned mot Fyrisån, rundan tog strax under 40min. Jag har sedan jag blev bra i min fot, för ca 5 veckor sedan successivt ökat längden på träningspassen. Jag började med 15 min varannan dag och ökade med 5 min varje vecka. Denna vecka är det 40 min som gäller och det känns riktigt bra teknikmässigt. Äntligen! Skam den som ger sig?!

Gårdagens runda i Uppsala….

  

  
  

Repeat

Får ni också perioder där ni spelar samma låt hela tiden utan att ledsna på den? Sedan My Heart Is a Metronome kom ut med deras låt ‘feel think’ har den funnits i min spellista och är klart favoriten när jag är ute och springer. Det finns även med på flera av de träningspass jag håller i.

Igårkväll när jag sprang från mig hem till min syster var den på repeat hela vänden. Så grym låt, den får varje muskel i kroppen att fyllas med energi!

Lyssna, lyssna, lyssna!! Kanske blir det en favorit även för dig? 😀

 

Fördelen med Spiral Stabilisering för löpare

Vilka lärorika dagar det har varit i Prag. Jag vill stanna och lära mig mer och mer! Det finns så mycket spännande att lära. Det har under de här två dagarna blivit mycket intryck där vi varvat både teori med praktik. Grundaren i Spiral Stabilisering, Dr Richard Smisek, har gått igenom anatomin samt fysiologin bakom Spiral Stabilisering men också vidareutvecklat fördelen med att vara i balans mellan de Spirala och Vertikala muskelkedjorna. Den vardag vi lever idag gör att de vertikala systemet får jobba hårt och därmed försämras rörligheten. En försämrad rörlighet i de vertikala systemet försvårar möjligheten för det Spirala Systemet att arbeta. Kroppen utsätts då för mycket belastning. Skulle vi dock stärka de Spirala muskelkedjorna och öka flexibiliteten i de vertikala kedjorna kommer de både göra att vi får ett tekniskt fördelaktigt löpsteg men också göra att vi kommer kunna ta längre steg utan att ryggen eller andra leder komprimeras och överbelastas.
Smisek grundar sin filosofi på kända forskare från 60-talet och har utvecklat deras kunskap och tagit fram träningsmetoden Spiral Stabilisering.

 

Fördelen med god Spiral Stabilisering för löpare:

– Minskar belastningen mot kroppens leder

– Kan stå emot stötar genom att kroppen använder sin egna stötdämpningsförmåga

– Förlänger steglängden

– Skapar möjlighet till regeneration av skadade strukturer

– Minskar risken för överbelastningsskador (ex löparknä, achillestendinit, ryggsmärta, hälsporre, benhinneinflammation osv)

– Smörjer kroppens diskar genom den rotation som skapas


 

Första kvällen i Prag fick jag mitt Certifikat för att ha klarat steg 2 i Spiral Stabilisering som jag gick i Maj. Jag är den första i Norden att bli examinerad i detta vilket känns riktigt roligt. Ser fram emot fler steg!

På bilden kan ni se mina mentorer på varsin sida och självaste Dr Richard Smisek i gul tröja. 

 

Här nedan kan ni se deltagarna på kursen i Prag. Det blev mycket träning mellan teorilektionerna. 

 

På Smiseks hotell fanns det även massage och Spa bad!

 

Mellan spiral stabiliserings passen, teorilektionerna samt häng i relaxavdelningen blev det endel löpning. Här var vi ute på en kvällsrunda!

Efter tvådagarskursen fick vi ett Certifikat även av Smisek! 
 Fantastiskt härligt team. Tack för lärorika dagar tillsammans med er!