Yearly Archives: 2014

Ett betydelsefullt år

Det är nu bara några få timmar kvar av 2014 och ett nytt spännande år väntar. Innan det nya året firas vill jag titta tillbaka på det gångna året och dela med mig av 3 saker som varit väldigt betydelsefulla för mig.

 

Året började väldigt vilset. Jag visste inte vad jag ville, visste inte om jag trivdes i min roll på min arbetsplats, jag ville något mer, det kändes som om jag hölls tillbaka och kände inte att jag utvecklades. Jag tränade utan målsättning och det kändes som att jag bara stod och trampade på samma ställe. Vad var meningen med allt? Hur vill jag egentligen leva mitt liv? Vad gör mig lycklig och vad är betydelsefullt för mig?
Detta var stora frågor som cirkulerade i mitt huvud och jag hade till en början inget bra svar på det.
I maj månad tog jag steget ur det vilsna och bestämde mig för att börja satsa på löpningen igen. Jag hade försökt lite på egen hand men jag visste att det inte skulle gå utan en coach vid min sida. Nu när jag bestämde för att satsa till 100% igen var det viktigt att välja en tränare med samma filosofi som jag och det är inte alltid så lätt… jag kände bara en person som jag kunde lägga mitt förtroende på och det var Cai Bäck, men frågan var om han hade möjlighet att vara min coach och allt vad det innebär. Vi pratades vid på telefon och sen var vi igång 😀 vilken lycka, vilken lycka att han tror på mig och vill ge mig en chans trots 24 år fyllda och att jag har många delar som jag behöver jobba mycket med. Jag behövde verkligen börja om helt från början med teknik- och grundträning. Även om det kommer bli en lång resa är det första steget nu taget och jag har tagit det tillsammans med min tränare. Det har varit endel motgångar men det viktigaste av allt är att det går framåt, det är det som betyder något!
Den andra stora händelsen detta år var när jag sade upp mig på mitt arbete. Ett jobb som jag drömde om att få jobba med sedan mitten på högstadiet. Jag har jobbat där i två år och haft underbara kollegor. Trots att det var mitt drömjobb trivdes jag inte i min roll och det kändes som att jag hade så mycket mer att ge men kunde inte få ut det där. Jag har under hela året tänkt på det men inte vågat säga upp mig. Svårt att lämna en ekonomisk trygghet men en god vän sa till mig en gång, vi behöver lära oss att bli trygga i det otrygga, och det har jag tagit med mig. Men det var inte förrän första december jag vågade ta steget, och det var tack vare det fina stödet jag fick av min vän filip. Otroligt betydelsefullt.
Och då kommer vi in på min sista punkt. Hur betydelsefulla min familj och mina vänner är och hur förevigt tacksam jag är att ni stöttat mig i min ovisshet och att ni alltid bryr er! Ni är fantastiska <3
Så underbart att ni även ställer upp när jag kommer på nya idéer som att starta ett motionslopp, och inte bara 1… utan 6 stycken lopp under ett år. Att ni alltid ställer upp är ovärderligt.
År 2014 har för mig handlat om att hitta mig själv och göra vad jag mår bra av. Löpningen är mitt allt och att nu få jobba med det i mitt nystartade företag är en dröm som jag inte ens vågat drömma om.
År 2015 kommer bli ett spännande år, jag är inte längre vilsen. Jag vet vad jag vill och är målmedveten. Jag känner att jag utvecklats mycket de senaste månaderna och är redo att satsa på en ny nivå.
Jag hoppas att jag kommer kunna hjälpa någon annan att ta steget att leva sin dröm, ibland behövs det en extra push, precis som det behövdes i mitt fall!!
Gott Nytt År vill jag önska er alla! 
Visa kärlek, skratta och lev livet precis så som du vill. Och kom ihåg, det kan hända mycket under ett år <3
Dela gärna med dig av det som varit extra betydelsefullt för dig under det gångna året! Kram L ✨
8

Jobbdag

Idag gick vi till Costa och drack grönt tee, åt goda bars och fick lite jobb gjort. Jag var inte ett stort fan av det gröna teet. Jag brukar tycka att det är riktigt gott men det kändes som om jag drack kovatten blandad med gräs, så grönt tee var det nog allt?! Men väljer nog något annat nästa gång.
Jag tog ledigt under juldagarna från arbete så det var skönt att ta igen lite…Imorgon väntar nästa löppass, längtar<3

IMG_0654.JPG

IMG_0655.JPG Promenix till Costa..Vi har verkligen haft tur med vackert soligt väder 😀

IMG_0656.JPGVi jobbade så länge att solen hann gå ned utanför fönstret…

IMG_0657.JPG

Beachday

Idag tog vi en tur ned till Shanklin och gick på stranden. Det var underbart väder. När vi vaknade på morgonen var det frost på bilen, något som inte är vanligt här. Men på dagen blev det varmt. Jag satt längs med ett räcke och bara sög åt mig massa D-vitamin. Så härlig känsla att känna solen varma strålar i ansiktet. Det är inte förrän då man inser hur mycket man saknat solen under den gråa hösten och de få soltimmar vi fick i okt-nov.

Innan solen gick ned han jag även träna dagen pass. Idag kändes det bättre i foten i jämförelse med förra passet och det känns som att första intervallpasset på snart två månader börjar närma sig 😀 Lyckan är enorm!!

År 2014 sista måndag hade inte kunnat spenderats på ett bättre sätt. Nedan följer dagen i bilder….

IMG_0582.JPG

 

 

IMG_0600.JPG

IMG_0601.JPG

IMG_0597.JPG

IMG_0598.JPG

IMG_0581.JPG

IMG_0580.JPG

IMG_0599.JPG

IMG_0602.JPG

IMG_0604.JPG

IMG_0605.JPG

IMG_0606.JPG

IMG_0593.JPG

IMG_0607.JPG

Skridskoåkning

Idag åkte vi ned till hockeyrinken och åkte skridskor. Jag kan inte minnas hur länge sen det var jag åkte skridskor. Jag kände mig som Bambi i början och bara väntade på att jag skulle ramla. Vi var där i två-tre timmar så han komma in i det och jag höll mig på bena hela tiden, haha, otroligt nöjd. Och det var inte bara jag som såg ut som Bambi, tror jag aldrig skrattat så mycket.

Imorgon väntar träning och jobb. Är supertaggad att komma igång med allt igen efter lite ledighet 🙂

IMG_0551.JPG

IMG_0553.JPG

IMG_0549.JPG

IMG_0552.JPG

IMG_0554.JPG

IMG_0550.JPG

Precis såsom julledigheten ska spenderas

Avslappning, god mat och underbar massage var vad annandag jul innehöll. Det var vilodag från träning och istället blev det fullt fokus på återhämtning, återhämtning med kvalité 🙂 Jag och min pojkvän Chris åt en tre rätters lunch på Lake Side Park Hotel för att därefter varva ned i deras relaxavdelning där vi badade jacuzzi och bastu. Vi avslutade dagen med en varsin härlig helkroppsmassage för återhämta oss till fullo. Detta är något som man verkligen borde göra oftare.

IMG_0493.JPG

IMG_0495.JPG

IMG_0499.JPG

IMG_0500.JPG

IMG_0501.JPG

IMG_0448.JPG

Igår var det dags för träning igen. Vi sprang i stort sätt samma runda som på juldagen längs med strandpromenaden i Ryde. Det kändes oförskämt lätt i början men sedan när vi vände för att springa tillbaka fick vi svaret på det. VILKEN MOTVIND. Det kändes som om jag stod och sprang på samma ställe. Cyklade man verkade de gå ännu sämre, även om man cyklade framåt verkade man åka bakåt för trots att jag stod stilla på samma ställe lyckades jag springa förbi cyklister. Hur kan detta gå ihop? 😀 haha.

IMG_0464.JPG

När vi kom hem åt vi massa god frukost och sen gjorde vi oss redo för att åka över till Portsmouth för att träffa Chris bästa vän Matt och hans flickvän Sarah. Där blev det shopping i Gunwharf där dem har flera outlet affärer och vi avslutade dagen med bio.Vi såg på The Hunger Games, jag älskar dem filmerna. Vill se part II nu !!

IMG_0489.JPG

IMG_0491.JPG

Vilken är din nästa utmaning?

Löparjulkalendern har nått sitt slut för det här året med det betyder inte att dina mål fallit ur sikte. Vilken är din nästa utmaning? Ta med dig dina erfarenheter från den här månaden och använd dig av dem för att kunna prestera på en ännu högre nivå inför nästa utmaning.

Ha en underbar annandag, kom ihåg att detta är en del av din resa. Njut varje minut.

JT5A0927

Christmas day

Det känns lite konstigt att fira jul på juldagen, men eftersom att vi i år firar jul i England så är det den 25:e som gäller. Jag kom till England i tisdagskväll, jag var helt slut efter resan och somnade ganska tidigt. Igår blev det en mysdag med papparkaksbak, dekoration av pepparkakshus och inslag av det sista julklapparna. Vi tittade även på The Grinch, men jag såg ca 1/3 av filmen innan jag somnade. Helt otroligt att man inte kan hålla sig vaken!IMG_0185-0.JPGIMG_0186-0.JPG

Min pojkväns lillasyster var otroligt förväntansfull för juldagen och gjorde allt för att inte Tomten skulle missa henne bland alla andra barnen som skulle få julklappar. Innan hon gick och lade sig tog hon fram ett fat för att lägga fram mat till Tomten, han fick mjölk, mince pie och en liten godisbit. Och självklart såg hon till att renarna också fick mat, en morot och lite havregryn blev det till dem, haha 🙂

IMG_0187-0.JPG

Imorse kom hon in och väckte oss skrikandes ”Father Christmas has been, my sack is full of christmas presents”! Haha, underbart sätt att vakna på 🙂

Efter all julklappsöppning och julfrukost tog vi oss ut på en löptur. Hade inte kunnat önskat bättre väder. Det var ca 8 grader och SOL! Även om jag längtar lite efter riktigt vinterväder med massor av snö kunde jag inte klaga på detta. Jag har sprungit 15min på löpband ett par pass i rad utan att ha förvärrat smärtan i foten så idag provade jag att springa 20 min. Hittills känns det bra och jag hoppas det fortsätter att gå åt detta håll. Fantastisk känsla att kunna springa utomhus igen, hade inte kunnat önska en bättre juldag.

Vi firar jul på Isle of Wight, en Ö som ligger söder om England. Idag sprang vi längs strandpromenaden i Ryde.

imageimageimageimageimage

Hoppas att du haft en fantastisk juldag!

Lucka 24

Sista luckan i kalendern har nu öppnats och du har genomfört hela 2014 års löparjulkalender. Igår var det stora testloppet där du kunde se om det blivit någon förändring under 24:a dagars träning. Jag hoppas att du fick de resultat du förväntade dig.

Om inte vill jag ändå trösta dig med denna information. Du har sedan 1:a december genomfört regelbunden träning. Vid regelbunden träning fås effekter på de flesta organ och vävnader i kroppen. Bara under den här månaden som du tränat har du fått goda hälsoeffekter på din kropp, oavsett vilket resultat du hade under gårdagens testlopp har det börjat ske förändringar i din kropp som gör att du kommer orka mer och må bättre.

Vid regelbunden löpträning stärker du upp ditt hjärta. Hjärtat växer i storlek och blir starkare. Detta gör att blodet snabbare kan pumpas runt i kroppen och syresätta bland annat muskulaturen och därigenom kommer du orka mer. Vid regelbunden konditionsträning blir också musklerna starkare genom att kroppen börjar rekrytera, använda, sig av fler muskelfibrer.

Vid konditionsträning har man också kunnat påvisa förändringar i blodfetter, de är denna effekt man tror är anledningen till att tränade personer har minskad risk att dö i Hjärt- och Kärlsjukdom. Även lungornas kapacitet förbättras dels genom bättre blodgenomströmning men också genom en förbättrad syretransport från lunga till kärl. Nervsystemet utvecklas likaså där bland annat din balans, koordination och reaktionsförmåga förbättras. Dessutom bibehålls kognitiv förmåga särskilt planering och koordination av uppgifter men också förbättrad sömnkvalité, minskade depressionssymtom och förbättrad självkänsla kan ses vid regelbunden träning. Vid konditionsträning stärks även kroppens strukturer upp, skelettet, brosk och bindväv.

Nu har jag rabblat upp en hel del positiva effekter med träningen, men det är långt ifrån alla – Kan du hålla med mig om att du gett dig själv den bästa julklappen genom att följa denna kalender? 🙂

Ha nu en fantastisk God jul och var nöjd med vad du har presterat! Lycka till i fortsättningen.

Vinnarna till tävlingarna som pågått under december månad kan du se nedan. Är du en av vinnarna, maila mig på: info@imarunner.se så att du kan ta del av din vinst.

Vinnare av ett 3 månaders träningsupplägg:
@Superkroppen

Vinnare av 3 nummers prenumeration av tidningen spring:
@jenniehjansson
@sportlotten

Grattis till er!

IMG_0314.JPG
God jul och gott nytt år alla

Julledighet

06.00 ringde klockan imorse. Jag packade resväskan med massa julklappar och gjorde mig redo för att åka på julfirande i England. Innan jag tog mig till flygplatsen åkte jag till gymmet för att träna sista passet innan julafton. Inte vilket pass som helst utan mitt femte pass som jag faktiskt springer sedan min fotskada. Fortfarande inte jublande lång sträcka men ändå, JAG SPRINGER :)! Min fotskada tog 7 veckor att läka och är fortfarande inte helt återställd men jag är på god väg. Jag har tränat varannan dag sen en liten tid tillbaka. Passet har innehållit 1h rehab och därefter löpning, första passet var endast 5 min löpning men nu är jag uppe i 15min. Jag har sprungit på löpband och det har gått bra. Rehaben har jag tränat i 7 veckor och vissa dagar har det varit riktigt motigt för att det inte känts som att jag kommer någon vart utan står och trampar på samma ställe. MEN NU börjar jag få effekt och jag känner skillnad både i vardagen och när jag springer. Helt fantastiskt. Bästa julklappen jag kunnat önskat mig. Jag lovar, det är värt allt slit.

Foten känns som sagt mycket bättre men jag försöker att inte skynda utan tar det steg för steg. Det är ett par veckor kvar tills jag kan återgå till den träningsdos jag hade innan jag skadade mig. Men det får ta lite tid. Huvudsaken att jag kan träna och att jag känner att jag utvecklas med träningen som inte handlar om att springa. I slutändan tror jag att det är det som kommer räknas.

Efter träningspasset mötte jag upp mamma och bjöd henne på lite lunch och nu har hon precis lämnat mig på Arlanda airport. För en gång skull kom jag i bra tid och behöver inte stressa. Sitter just nu och väntar på att få reda på vilken gate jag ska till. Som jag har längtat efter den här ledigheten. Så skönt att inte har något inplanerat ett par veckor och bara få vara. Det ska bli ett efterlängtat julfirande, sovmorgon varje dag, massa mys framför tv:n och istället för att springa på löpband väntas härlig löpning längs strandpromenaden. Jag kan inte klaga.

GOD JUL ALLA!

Ta hand om varandra och njut <3

IMG_0304.JPG

Lucka 23

Dagen före doppardan är här, underbart! Förutom att en härlig juletid väntar är idag också en spännande dag för dig och din löparutveckling. Idag är dagen då du kommer att göra testlopp nummer två för att utvärdera på vilket sätt löparjulkalenderns träningsupplägg har påverkat dig och din löparförmåga på testloppet som du gjorde den 1:a december. Förbered dig inför loppet på samma sätt som du förberedde dig inför det första testloppet. Ju mer likt ditt upplägg är ju mindre risk att andra faktorer påverkar ditt resultat.

Efter första testloppet svarade du på följande frågor. Svara gärna på dessa igen och jämför svaren med varandra:
Efter testloppet skriver du ned i din kalender följande:
– Vilken sträcka sprang jag:
– Vilken tid blev det på sträckan:
– Hur kändes testloppet:
– Hur har jag ätit inför loppet (tid/generellt upplägg av måltider under dagen):
– Hur har jag sovit inatt:
– Skatta din känsla av dagens formstatus, från 0 till 10, där 10 är toppform och 0 är inte i form alls:

STORT LYCKA TILL!
Återkoppla gärna hur testet gick 🙂

IMG_0270.PNG