Bli medlem idag!
Anmäl dig till sista Im a runnerloppet 5km

Medlemskap Im a runner

Under sommarledigheten i juli höll jag mig hemma i Uppsala med lite mindre utflykter. En härlig tid för en massa återhämtning, reflektion och träning. Efter semestern rusade dagarna igång. En massa planering för Im a runner’s framtid. Det går snabbt när man har kul, men hur snabbt kan det egentligen gå? Jag kan inte förstå att det redan är oktober i helgen. Vad hände med augusti och september månad?

Mycket tid har ägnats åt hur kunskapen om spiral stabilisering kan nå ut till fler. Om de positiva effekter vi kan få i vår löpning, men också hälsomässigt, genom att träna spiral stabilisering regelbundet och kombinera det med löpträning. Att kunskapen sprids är inte tillräckligt nog utan det behöver också finnas möjlighet att träna detta regelbundet. Detta har vi tagit fasta på och i höst har du möjlighet att bli medlem i Im a runner och kan därmed ta del av alla våra gruppträningspass.

Känner du inte till Spiral Stabilisering sedan tidigare kan du läsa mer om Spiral Stabilisering i ett av mina tidigare inlägg, Vad är Spiral Stabilisering? 

Vi kommer att kicka igång hösten den 2:a oktober där du både teoretiskt och praktiskt får lära dig grunderna i Spiral Stabilisering samt vilka fördelar de har för vår löpning. Gillar du upplägget kan du därefter hoppa på höstens Kick-startgrupp på onsdagar 20.00-21.00 i den nya inomhushallen, IFU Arena. Detta pass har ett rullande 5 veckorsschema där du varje ny vecka går igenom en ny teknisk detalj. Läs mer om detta här: http://imarunner.se/grupptraning/

KICK-OFF Inspirationskväll för höstens löpgrupper
När: 2 oktober
Tid:
16.00-16.55 teori
17.00-17.45 praktik
Var: IFU Arena
Pris: Gratis

Anmäl dig till Kick-offen, maila: info@imarunner.se.

img_9604.jpgEtt härligt gäng löpare laddade för träning!

Att springa på nya platser

Vi hade 2st personaldagar med Ekeby HC i fredags och lördags. Vi höll till i Krusenberg, en liten bit utanför Uppsala. Så otroligt vackert ställe. Kan inte förstå att jag inte varit i dessa områden när jag är uppväxt i Uppsala.

På vägen hem på lördagen stannade jag till vid naturreservatet Morga Hage som en av mina kunder tipsat mig om. Jag har inte riktigt tagit mig iväg men nu när jag var i området kändes det som ett måste. Jag varierar mig sällan på mina löpturer. Jag tycker att det är skönt att springa på platser jag sprungit på tidigare och vet vad jag har framför mig.  Men samtidigt lite synd att inte passa på att upptäcka nya platser när man ändå är ute och springer flera gånger i veckan.

Det blev så mycket mer spännande att inte veta. Jag parkerade på en plats där det fanns en karta för att få ett hum om området. Sedan begav jag mig bara iväg. På vissa ställen var det bra stigar och andra ställen var det svårare att ta sig förbi och helt plötsligt kunde det dyka upp ett träd som låg tvärs över stigen. Det händer sällan på mina rundor i stan. Härligt med variationen och att jag inte visste vad som väntade. Ett par gånger kom jag på stigar som sedan helt plötsligt försvann och då var det bara att byta riktning. Det var otroligt vackert när man kom upp på bergen och kunde se ut över vattnet. Idag blev jag även tipsad om Fornborg som fanns i närheten som jag inte lyckades ta mig till. Nästa gång ska jag leta mig dit för att få ännu mer utsikt över vattnet.

Jag var på Stadsskogens dag som var här om veckan och fick flera broschyrer på naturreservat i Uppsala. Under hösten kommer jag att jobba varannan söndag och den söndagen som jag inte arbetar tänkte jag utmana mig själv att springa på en nya runda varje gång. Nästa område är Lunsen som jag hört är ett fantastisk för långa löprundor! Vilken är din favoritrunda i Uppsala?

img_0118.jpg img_0119.jpg  img_0120.jpg

Fysiogänget sitter vi vattnet och pratar strategier för att utveckla verksamheten…

img_0121.jpg

Därefter blev det ett dopp i det blå.

img_0122.jpg img_0123.jpg Otroligt vackra och charmiga rum vi fick sova i.

img_0110.jpg

img_0111.jpg img_0112.jpg img_0113.jpg img_0116.jpg img_0114.jpg  img_0115.jpg

Kulturmarathon i Uppsala

I februari så stod jag i en monter på träning- och hälsomässan på UKK för att berätta om Im a runner och våra olika tjänster. Mohamad Hassan hade även dragit igång en utmaning om att börja dagen med 20km löpning. Såklart skulle Im a runner med på detta.

Under denna löptur hann vi utbyta mycket spännande tankar och däribland hans dröm om att starta ett kulturmarathon i Uppsala. Otroligt inspirerande och häftigt att Mohamad lyckats slå det i kraft redan ett halvår senare.

Igår genomfördes nämligen loppet för första gången och flera löparsugna deltagare samlades på eftermiddagen för att ladda upp tillsammans inför de 42 km.  Det gick även att springa loppet som en stafett om man inte ville springa hela sträckan själv.

Jag fick äran att leda uppvärmningen för att det skulle vara varma och förberedda inför start.

Otroligt roligt att Uppsala nu har ett eget marathon. Att få uppleva flera av stadens vackra och kulturella sevärdheter på detta sätt känns riktigt kul. Jag vet även att Mohamad har planer på att få mer kulturella upplevelser längs med banan i framtiden. Det ska bli fantastiskt kul att följa utveckligen av loppet.

Bra intiativ och otroligt bra jobb av alla inblandade.

Instruerar uppvärmningen för deltagarna i loppet.

Killarna laddar inför starten av den första upplagan av Im a runnerloppet.

Mikael från Rosendals Fastigheter lyckades precis få tag på nummerlapparna minuterna före start. Rosendals Fastigheter var med och sprang stafetten.

Löparna laddar det sista inför starten.

Invigning IFU Arena

IFU (Idrott För Unga) arena är en arena utöver det vanliga. Det är svårt att förklara känslan men den känns otroligt mäktig. Du måste åka dit och se vad du tycker.

Igår var det invigning av arenan. Fantastiskt jobb av alla inblandade som tillslut lyckats få arenan på plats i Uppsala. Det var dock en sak som jag tänkte mycket på efteråt. Det var en fråga som kom till ordförande i Innebandy under invigningscermonin, “Kommer vi att se dig på planen”? Han tittade ned på sin käpp och höll fram den och sa, “det här är resultatet av flera års fotboll i min ungdom”. Han syftade på att han hade svårt att gå och att han därmed inte skulle synas på de nya planerna.

Men är det så det ska behöva vara? Tränar jag hårt i min ungdom, kommer jag då behöva hjälpmedel för att ta mig fram när jag blir äldre? Tyvärr ser verkligheten ut så för många. Vi tränar hårt och många blundar för sina skador. Många investerar mycket pengar i rehab (stötvåg, akupunktur, ultraljud, laser mm) men blir aldrig riktigt bra då fokus ofta är på symtomlindring och allt för sällan på att finna orsaken till problematiken. Så snabb återgång som möjligt, helst bara tejpa det bra, för att här och nu är viktigast. Hur jag mår om 10-20 år är inte viktigt. Inte förrän när den dagen är här, men då kan det vara svårt att bli helt bra. Förslitningsskador såsom artros och diskbråck kommer längre och längre ned i åldrarna. Det ska inte behöva vara så. Investera därför tid i att göra rätt från början, se till att bygga upp kroppen från grunden i och ta ev skador på allvar. Smärta är ett tecken på att något inte står rätt till. Ta reda på varför! Ett litet sidospår. Men jag ville poängtera att elitsatsning i unga dagar inte behöver käpp i äldre dagar. Jag vill kunna springa med mina barnbarn när jag är 90!


Att det nu finns en inomhusarena i friidrott här i Uppsala känns nästan för bra för att vara sant. Jag kan inte minnas under hur många år detta har varit på tal. Det känns så otroligt lyxigt. Jag kan inte vänta på att få ta mina första steg på banorna. Det är ändå något speciellt med att springa inomhus.

Tänk om jag kan vara fit for fight i vinter och köra ett debutlopp på dessa banor. Det vore något!

Det som gör det extra roligt är att jag kommer att flytta min verksamhet, Im a runner, till arenan. Idag flyttade vi kvällens löpträning från slottet till arenan för att torsdagsgruppen skulle få chans att kolla in anläggningen. I arenani höst kommer jag framförallt att göra löpanalyser, hålla Spiral Stabiliseringspass samt arrangera events med föreläsningar. Löpträningarna i grupp kommer att fortsätta med utgångspunkt från slottet. Mer info om detta kommer inom kort.

img_9606.jpg

img_9605.jpg img_9604.jpg

 

Im a runner flyttar in i IFU Arena

Jag är kan med glädje meddela att Im a runner från och med 1 oktober kommer att flytta in i Uppsalas nya fantastiska anläggning, IFU Arena, i gränby. En enorm arena som förutom friidrott kommer bland annat bjuda på högklassiga innebandy och basketmatcher.
Im a runner kommer under hösten bland annat att erbjuda löpanalyser, Spiral Stabiliseringsklasser samt flera eventklasser i arenan där ni får chans att känna på de fantastiska löparbanorna. Vi kommer även erbjuda workshops för företag med föreläsning, löpteknikpass samt lunch/middag. Mer info kommer inom kort.

Signa upp för nyhetsbrevet för att inte missa höstens event. Skriv “nyhetsbrev” i ämnesfältet till adress, info@imarunner.se.

Skärmklipp 2016-08-17 22.17.04

(LÅNAD BILD IFU ARENA)

Förbättrat löpsteg med ökad rörlighet

Här har det ekat tomt i stort sätt hela sommaren. I alla fall utåt sätt. Men på insidan, där har det hänt en hel del. Under augusti månad kommer det att fortsätta att ske en del uppdateringar som jag kommer att berätta om, bland annat här på bloggen, men också i nyhetsbrevet. Håll utkik!

Vill du också få Im a runners nyhetsbrev? Skriv “nyhetsbrev” i ämnesraden till info@imarunner.se.


Min träning har rullat på helt ok under sommaren. Inte spikrakt framåt men ändå åt rätt håll. Så jag behåller hoppet uppe om att göra en comeback. Jag har utvecklats framförallt i min rörlighet under sommaren, detta har bidragit till en helt annan känsla i löpsteget. Jag känner mig lättare och friare i rörelsen. Jag behöver inte skapa lika mycket kraft för att ta mig framåt. Genom den förbättrade rörligheten har tekniken fått en rejäl skjuts framåt. Allt börjar falla på plats mer automatiskt.

Den förbättrade rörligheten har dels berott på att jag inte suttit eller stått stilla lika mycket under semestern som det kan bli när jag arbetar. Ju mer jag är i rörelse ju mindre hinner jag stelna till mellan passen och kan behålla min rörlighet. Men den största anledningen till att rörligheten har ökat är att jag under hela semestern haft mer tid att träna Spiral Stabilisering. Jag har haft som mål att träna minst 1h per dag men vissa dagar har det blivit mer. När man får till träningen regelbundet kommer resultaten och då blir det helt plötsligt lite lättare att göra träningen. När man står och trampar på samma ställe kan det vara lätt att tappa motivationen efter ett tag.

Jag sporras mycket av resultaten jag får i min löpning med hjälp av Spiral Stabiliseringsträningen. Men Spiral Stabiliseringsträningen är dock inte bara kärnan i min utveckling som löpare utan också den enda träningsform som kommit till bukt med mina långvariga bröstrygg/nackproblem som uppkom under studietiden på universitetet. Sedan jag började med träningen finns inte längre smärtan kvar. Otroligt skönt! Så jag kämpar vidare, om inte bara för min löparsatsning, utan för min hälsa också! 🙂

Hur har din träning gått i sommar?

img_9552.jpg img_9553.jpg

Spiral Stabilisering före och efter banpasset på Studenternas IP i Uppsala.

Vad är Spiral Stabilisering?

För att förstå vad Spiral Stabilisering (SS) är behöver vi först förstå hur kroppen fungerar. För att på ett enkelt sätt förklara detta kan man dela in kroppen i två olika muskelsystem, Vertikala muskelkedjor och Spirala muskelkedjor.

Vertikala muskelkedjor (vertikal stabilisering) är muskler som är fästa uppifrån och ned på kroppen (vänster på bilden). Några exempel på dessa är de långa ryggfiléerna (erector spinae), höftböjaren (iliopsoas), framsida lår (quadriceps) och vaderna (gastrochnemius). Detta är muskler som vi använder när vi är i statiska positioner, exempelvis sittande eller stående. När de vertikala muskelkedjorna arbetar tillsammans kommer de att skapa en komprimerande kraft på kroppen, kotor och leder pressas mot varandra. Detta är något som måste ske för att skapa optimal stabilitet i statiska positioner såsom exempelvis sittande och stående.

Spirala muskelkedjor (spiral stabilisering) är muskler som istället löper diagonalt (höger på bilden). Dessa muskler har istället som funktion att skapa optimal stabilitet när vi är i rörelse och skapar rotationer, exempelvis när vi går och springer. När dessa muskelkedjor används skapas i motsvarande till de vertikala kedjorna en uppåtgående kraft som ökar utrymmet mellan kotor och leder. Man kan likna det med att en kroppsegen korsett skapas och minskar därmed trycket på ryggradens diskar och kroppens belastande leder (axlar, rygg, höft, knä och fot). Det ökade utrymmet ger lederna goda förutsättningar till att skapa rörelse som vid gång och löpning utan att det sliter på lederna. Via det ökade utrymmet förbättras även genomblödningen i lederna och transport av näring är möjlig. Dessa två komponenter är en förutsättning för att kroppen ska kunna läka skadade strukturer.

Skärmklipp 2015-07-25 00.46.09

I dagens samhälle utsätts vi för mycket vertikal stabilisering. Att sitta på kontor, köra bil, cykla eller simma är bara några få exempel.  Vid långvarig belastning av vertikala muskelkedjor kommer dessa att förkortas och överbelastas. Fortgår denna belastning över tid ökar risken för skador. Ländryggssmärta, löparknä, artros, hälseneinflammation, hopparknä, hälsporre, hallux valgus är bara några få överbelastningsskador som beror på för hög aktivitet i de vertikala muskelkedjorna.

HUR MINSKAR JAG SPÄNNING I VERTIKALA MUSKELKEDJORNA

Som du säkerligen redan förstått är en överaktivitet i de vertikala muskelkedjorna långt ifrån önskvärt men något många av oss har alldeles för mycket av. För att minska spänning i det vertikala systemet används en funktion som sker automatiskt i kroppen, reciprok inhibering. Ett krångligt ord som absolut inte behöver läggas på minnet. Det viktiga är att förstå dess funktion. Detta innebär att när det vertikala muskelsystemet arbetar så kommer det automatiskt att minska aktiviteten i det spirala muskelsystemet, och fördelaktigt så sker även det omvända. Så när det spirala muskelsystemet arbetar minskar aktivitet i det vertikala muskelsystemet. Du kan likna detta till när du böjer i armbågen med framsida överarm (biceps) då kommer automatiskt baksida överarm (triceps) att slappna av annars skulle rörelsen inte gå att genomföra. Sammanfattningsvis innebär detta att en ökad aktivitet i det spirala muskelsystemet kommer göra att det vertikala avlastas. Bra va?! Hur gör jag nu detta?

HUR TRÄNAR JAG DE SPIRALA MUSKELKEDJORNA:

För att stärka dina spirala muskelkedjor finns ett rörelseprogram som kallas för Spiral Stabilisering. För att de spirala muskelkedjorna ska kunna aktieras behöver du i träningen tänka på detta:

1. Vara upprätt mot gravidationen

2. Vara i lodlinje (En rak linje från yttre fotknöl, genom knä, höft, axel och hela vägen upp till örat)

3. Minst ha 1 ben i marken.

Uppfylls inte dessa tre delar kommer du istället stabilisera dig via vertikala muskelkedjor som pressar ihop dina leder. Använder du dig av dessa när du även går eller springer kommer detta slita oerhört mycket på dina leder.

Rörelseprogrammet innehåller flera olika övningar i olika svårighetsgrader som anpassas till respektive individ. Rörelseprogrammet involverar hela kroppen. Övningarna utmanar din styrka, stabilitet, rörlighet, balans, koordination och även din förmåga att relaxera spända och korta muskler. Rörelserna sker via naturliga rörelsemönster som vid gång och löpning.

VILKA FÖRDELAR HAR TRÄNINGSFORMEN:

De spirala muskelkedjorna positionerar ryggraden i en centrerad position och skapar därmed en uppåtgående kraft och minskar trycket på diskarna i ryggraden. Vid ett minskat tryck på diskarna minskar även graden av ryggsmärta. Andra fördelar med träningsmetoden är att du även återfår rörelse i leden, du skapar förutsättningar till läkning, rättar till muskelobalans, stärker svaga muskler, ökar rörlighet, utvecklar neutral koordination och balans.

VEM HAR NYTTA AV DENNA TRÄNINGSFORM:

Spiral Stabilisering skapar på ett naturligt sätt goda förutsättningar för kroppen att kunna självläka. Det är en förebyggande och en mångsidig träningsmetod som kan användas av dig som vill förbättra din löpteknik, behandla överbelastningsskador såsom ryggsmärta, artros, löparknä, hopparknä, achillestendinit mm. Spiral Stabilisering rekommenderas också varmt till personer som vill förebygga för skada, strävar efter förbättrade tävlingsresultat i idrott, önskar en förbättrad hållning samt vill bibehålla god hälsa och välmående.

Att springa helt barfota

img_7295-1.jpgimg_7295-1.jpg

I söndags kände jag att det var dags att springa en runda helt barfota. Jag har sprungit med barfotaskor i 2 år nu så egentligen inte så stor skillnad men var lite spänd på hur det skulle kännas under fötterna efteråt. Det finns många fördelar med att springa barfota men anledningen till att jag ville testa var att jag märkt att jag fortfarande “skjuter ifrån” med foten (vaden) det sista jag gör innan den lämnar marken, även om jag försökt att undvika det. För ett effektivt löpsteg är det mer fördelaktigt att använda sig av sätesmuskeln i frånskjutet för att få kraft framåt och vara helt avslappnad i fot och underben. Med barfotaskor är det svårt att känna om man skjuter ifrån, då sulan gör att vi inte känner och vi “skrapar” mot marken. Men skulle vi göra detta barfota så skulle det inte ta lång tid innan blåsorna kommer och vi rättar därmed till tekniken automatiskt. De första stegen kunde jag tydligt känna att det var detta som hände. Men genom att snabbt lyfta foten rakt upp efter landning och istället hämta kraft ifrån sätesmuskeln gör att foten kan fortsätta vara avslappnad och steget bli mer effektivt.

Jag började med att gå 1km, förutom att jag kände mig otroligt obekväm av alla blickar så kändes de oförskämt bra under fötterna. Jag höll mig på asfalterad väg hela tiden. Efter 1km promenad sprang jag 3km och gick ett par minuter för att sedan springa 3km till. Därefter hade jag ca 1.5km kvar hem och då var det ömt under fötterna. Ett litet gruskorn man knappt känt av innan kändes nu mer som en stor vass sten. Men det var så värt det. Känslan i steget blir helt annorlunda. Men jag antar att det tar några pass till innan fotsulorna vänjer sig.

Kvällslöpning och nattdopp i Fjällnora

Igårkväll åkte jag och Emma till Fjällnora för att springa en runda för att sedan ta ett kvällsdopp. Vi hade planerat att springa den gula slingan, Vildmarksleden, på 4.5km. Det var lite lurigt att hitta till en början men när vi väl kom på rätt spår vår bron efter naturistbadet trasig så vi kunde i korsa.  Det verkade som en riktigt fin runda så vi får hoppas att den kommer att lagas inom kort. Vi sprang tillbaka och tog istället Hovgårdsstigen. Efter en lugn och skön 6.5km runda tog vi ett dopp i sjön! Det var så härligt. Det var varmare än jag trodde. Kan verkligen rekommendera.

Skärmklipp 2016-06-26 14.23.49img_7289.jpg img_7292.jpg img_7291.jpg img_7294.jpg

Midsommar

Midsommar!

Den här våren har bara flugit fram, helt plötsligt var det midsommar. Jag har varit inaktiv i sociala medier och du kanske har börjat undra vart jag har hållit hus…? 🙂

Även om det inte synts här har det varit en händelserik vår. Det mesta har varit i jobbväg. Schemat har fyllts med kunder, möten och administrativt arbete. I torsdags gick jag på semester och kommande 4 veckor kommer framförallt innehålla planering inför hösten. Mitt mål är att kunna avsetta tid för bloggen så att jag kan uppdatera er mer regelbundet samt också sprida mer inspiration och kunskap kring löpning.

Jag har sedan april fått en kontorsplats på Drivhuset i Uppsala som stöttar unga företagare. Det har varit otroligt lärorikt och även mycket roligt med så många intressanta nya möten.

Löpgrupperna har sedan förra året dubblerats i deltagarantal vilket är riktigt kul. Im a runnerloppet har också utvecklats där vi nu har ett bättre tidtagningssystem, en företagsutmaning samt flera nya partners. Via Im a runner har jag också föreläst och haft löpteknikpass om hur vi optimerar löpsteget och samtidigt håller oss skadefria. Företag som tagit del av detta är bland annat bland annat GE Health Care, PriMaten, SEB, Möller Bil, Rosendals Fastigheter, Ihus, Hairteam mm. Hoppas att hösten blir minst lika spännande som våren!

Min egna träning har dock gått lite knackigare. Fram till i påskas tränade jag på riktigt bra, därefter drog jag på mig en förkylning och har därefter haft svårt att hitta tillbaka till träningsrytmen. Troligtvis i kombination med hög arbetsbelastning. Senaste månaden har det börja vända och jag börjar leta mig tillbaka. Spiral Stabiliseringen går bättre än någonsin förr och känslan i tekniken blir bättre och bättre. Jag har lite lopp inbokade efter sommaren som jag ser mycket fram emot!

Men en så länge är det bara juni månad och en hel sommar att njuta av först…

 


Här nedan kan ni se min midsommar i några bilder…

 

img_7240.jpgPå förmiddagen firade jag tillsammans med familjen. Pappa och syster styrde midsommarstången och jag passade på att göra min krans. img_7239.jpg img_7238.jpg

img_7319.jpg

En del av släkten <3


På eftermiddagen åkte jag hem för att börja förbereda inför kvällen.  img_7237.jpg img_7244.jpg

Det blev middag, lekar, sång och en massa härligt prat !img_7242.jpg img_7247.jpg img_7245.jpg img_7246.jpg img_7248.jpg